Over de kommende fem år vil Coop fordoble salget af økologiske varer, derfor sænker Coop prisen på øko-varer med i alt én milliard kroner.

Salget af økologiske varer i Coops butikker skal fordobles over de næste fem år fra knap fem milliarder kroner til ti milliarder kroner.

Sådan lyder målet i Coop’s hidtil mest ambitiøse plan for økologien, som er udviklet sammen med Økologisk Landsforening.

– Der er tale om en markant strategi, som vil sætte en ny økobølge i gang. Vi drejer på alle de vigtige håndtag for at sætte en dagsorden for økologi: priser, nye varer, samarbejde med de økologiske producenter og mere viden til danskerne om merværdien i de økologiske varer, siger Paul Holmbeck, direktør for Økologisk Landsforening og peger på, at planen vil gøre det lettere både at være øko-forbruger og øko-producent.

Coop var først til at sælge økologiske varer tilbage i 1982, og i dag er Coops kunder og medlemmer dem, der køber mest økologi.

– Vores kunder kommer her og nu til at opleve mange nyheder og prisfald på økologiske varer. Over de kommende år vil de komme til at møde en langt større mangfoldighed af mindre producenter, og de vil gøre det over hele landet, og ikke kun i storbyerne. Vi vil kort sagt gøre økologi til hvermandseje, siger food-direktør hos Coop, Jens Visholm.

Lavere priser på øko-varer

Målet skal bl.a. realiseres gennem markante prisfald på de økologiske varer.
For at øge salget sænker Coop priserne med 200 millioner kroner per år de næste fem år svarende til i alt en milliard kroner.
Priserne på økologiske varer sættes ned i alle Coops 1.200 butikker i hele landet.

– Mange basis øko-varer er allerede prismæssigt tilgængelige for alle danskere. Og med Coops initiativ vil endnu flere produkter få priser, som alle har råd til. Det er dyrere at producere økologiske varer, fordi dyrene skal have meget mere plads og kommer ud i det fri, og fordi økologer ikke bruger kemiske genveje i produktionen, som belaster vores natur og miljø. Men ved at skabe større interesse for de økologiske varer og således større volumen i salget, bliver lavere priser også muligt i længden, siger Paul Holmbeck.

Planen introduceres med massive pris-fald på økologisk frugt og grønt i løbet af de kommende tre uger.
Derefter følger vare-gruppe for vare-gruppe frem mod udgangen af marts, hvor samtlige pris-fald vil være gennemført.

Bedre forhold for økologiske producenter

Pris-faldet på øko-varer vil ikke ud over de økologiske land-mænd.
Coop dækker pris-sænkningen som en investering i udvikling af det økologiske salg.
Økologisk Landsforening og Coop har desuden aftalt at udvikle nye principper for fair handel, der kan forbedre de økologiske producenters samhandels-betingelser, reducere omkostninger for økologiske producenter og gøre det lettere af få solgt deres produkter.

– De økologiske landmænd har behov for en stabil afsætning af deres varer og mulighed for planlægning af produktionen. Dette behov er helt grundlæggende i landbruget, ikke mindst for grønt-avlerne. Derfor har vi en god dialog med Coop om bl.a. nye, længerevarende kontrakter, så vores økologiske producenter tidligere ved, hvilke afgrøder de trygt kan plante i foråret, siger Paul Holmbeck.

Tre hovedmål frem mod 2020 er:

Salg af økologi skal gå fra 7 til 15 procent af det samlede dagligvare-salg.

70.000 hektar mere jord bliver dyrket uden sprøjte-gift til gavn for grund-vandet og naturen.

Flere dyr, over 1 million ekstra, skal opleve et liv med græs under maven.

For at nå dette iværksætter Coop en række handlinger.

Det er bl.a.:

Prisfald på 200 millioner kroner pr. år – svarende til 1 milliard kroner i alt frem mod år 2020.

Helt ny afdeling med 20 nye medarbejdere, der skal hjælpe små økologiske producenter til at få deres varer ud til kunderne.

Omfattende markedsføring af økologien i alle 1200 butikker i kæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli-/LokalBrugsen, Irma og Fakta.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *